nuffnang ads

Thursday, 3 October 2013

Macam mana nak tahu yang saya kena darah tinggi?

Saya suka info ni.. sebabnya ia berkaitbrapat dengan disekeliling saya ataupun mungkin juga saya..arwah ibu saya dlu menghidap darah tinggi dan juga lelah..masa tu sy belum dikatakan dewasa dan tak ambil berat sgt hal ni..cuma mengingatkn suruh arwah ibu makan ubat, bykkn rehat jgn buat kerja byk, dan bla2...dah lama dah arwah hidap penyakit darah tinggi sy pun xtau apa puncanya masa tu..pada hujung mei 2009 arwah ibu sy kena masuk wad kecemasan doc kata arwah ibu sy terkena serangan jantung pd hari itu..doc sahkan ibu sy tahap kritikal dan tiada harapan lg..masa tu sy terkelu..dan fikiran sy kosong dan akhirnya ibu sy meninggal dunia disisi sy diwad kecemasan..puncanya arwah ibu sy xmakan ubat darah tinggi secara teratur dan ia mengakibatkan serangan jantung..

So kat sini sy nk ambil info ni masuk entry sy...

Jika seseorang itu mendapat bacaan tekanan darahnya pada 140mmHg systolic (atas) dan 90mmHg systolic (bawah) walaupun berada dalam keaadaan tenang atau rehat, maka dia menghidap darah tinggi. Secara puratanya , seseorang yang  normal akan mempunyai tekanan darah kurang dari 130/85mmHg. Tekanan darah tinggi yang tidak dikawal akan mengakibatkan lebih banyak kemudaratan seperti strok, serangan jantung, buta, kegagalan buah pinggang berfungsi.

No comments:

Post a Comment